De Lange's Versplein
Johan en Carin de Lange
Prinses Irenestraat 2
8281 DX Genemuiden
Telefoon: (038) 385 46 00
donderdag 15 juli 2010 11:20 Een voedingspatroon met onder andere veel groenten, fruit en paddenstoelen kan de kans op een depressie aanzienlijk verminderen.Dat blijkt uit een onderzoek bij 521 Japanners tussen de 21 en de 67 jaar. De resultaten van het onderzoek zijn onlangs gepubliceerd in 'the European Journal of Clinical Nutrition'.
Aan de hand van een vragenlijst werden de voedingsgewoontes van de Japanners nagegaan, via een test werd ook nagegaan of zij symptomen van depressie vertoonden. Analyse van de voedingsgewoonten leverde drie verschillende patronen op: het Japanse plantaardige voedingspatroon, het Westerse voedingspatroon met veel melk en yoghurt en het dierlijke voedingspatroon met vlees, vis en eieren.
Uit de tests bleek dat de symptomen van depressie significant minder voorkwamen bij proefpersonen die het Japanse voedingspatroon rijk aan groenten, fruit en soja volgden. Verder onderzoek naar de relatie tussen de voeding en depressie is nog nodig.
Bron: Het Nieuwsblad